آیا یک آهن‌ربا واقعا می‌تواند به گوشی شما آسیب بزند؟

آیا یک آهن‌ربا واقعا می‌تواند به گوشی شما آسیب بزند؟

بسیاری معتقدند که وسایل مغناطیسی قادرند تا به گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی صدمه وارد کنند.این گفته تا چه اندازه ریشه در حقیقت دارد؟

ترس از تخریب وسایل الکترونیکی توسط آهن‌ربا، ریشه در افسانه‌ها نداشته و از نظر علمی یک موضوع منطقی محسوب می‌شود. پیش از این‌که دچار آشفتگی ذهنی شوید، باید بدانید که آسیب دیدن وسایل الکترونیکی موجود در خانه توسط آهن‌ربا، یک پدیده‌ی بسیار نادر محسوب شده و تا حد زیادی به میزان قدرت وسیله‌ی مغناطیسی مذکور ارتباط دارد.

می‌دانیم که یک دستگاه وای‌فای، دارای فرکانسی مشابه به مایکروویو است (هر دو دارای طول موجی برابر با ۲.۴ گیگاهرتز می‌باشند). با این‌ وجود، میزان قدرت و انرژی ساطع شده توسط این دو دستگاه، کاملا با یکدیگر فرق دارد.
شما می‌توانید در مدت زمانی کم، یک فنجان آب را در مایکروویو خود جوش دهید؛ اما میزان انرژی ساطع شده توسط روتر (Router) وای‌فای، به حدی پایین است که شما حتی قادر نخواهید بود تا یک درجه سانتیگراد دمای آن فنجان آب را افزایش دهید.
این قضیه در مورد وسایل مغناطیسی نیز صدق می‌کند. آهن‌ربای موجود در یخچال یا محفظه‌ی تبلت و گوشی‌های موبایل، بسیار ضعیف است؛ چرا که صرفا برای انجام یک وظیفه‌ی کوچک طراحی شده‌ و مضاف بر آن، قادر نیست تا کار دیگری انجام دهد. با وجود میزان قدرت پایین وسایل مغناطیسی موجود در خانه، مغناطیس‌های نئودیمیم (Neodymium) و همچنین الکترومغناطیس‌ها، قادرند به وسایل الکترونیکی آسیب رسانده و حتی در برخی مواقع، باعث حذف اطلاعات‌ از آن‌ها شوند.

اما این دستگاه‌های مغناطیسی قدرتمند، صرفا در برخی مشاغل خاص پزشکی و صنعتی استفاده شده و در صورتی که وسایل الکترونیکی شما در تماس نزدیک با آن‌ها قرار بگیرند، خطر آسیب رسیدن به آن‌ها وجود خواهد داشت.

آیا وسایل مغناطیسی قادرند تا به رایانه و لپ‌تاپ شما آسیب برسانند؟

اگر رایانه‌ی شما دارای یک هارد درایو مغناطیسی معمولی است، باید بدانید که در چنین شرایطی، وسایل مغناطیسی نیرومند می‌توانند به آن آسیب وارد نمایند. با این وجود، احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار کم است؛ چرا که لپ‌تاپ شما، باید در تماس نزدیک با مغناطیس نئودمیم قرار داشته باشد تا هرگونه آسیبی به آن وارد شود.

به شما اطمینان می‌دهیم که اگر کودک‌تان آهن‌ربای یخچال را روی لپ‌تاپ یا تلفن همراه‌تان قرار دهد، هیچ مشکلی برای این دستگاه‌ها پیش نخواهد آمد. قدرت این قبیل آهن‌رباها، حتی قابل مقایسه با مغناطیس موجود در هارد درایو لپ تاپ شما نیز نیست. در صورتی که هارد درایو لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما از نوع Solid State است، در این صورت هیچ نوع‌ مغناطیسی در آن‌ها موجود نبوده پس در این حالت، عملا جای هیچ‌گونه نگرانی‌ای وجود ندارد.

از آن‌جایی که تقریبا هیچ تلفن همراهی دارای یک آهن‌ربای نیرومند نیست، معمولا خطری از این جهت گوشی شما را تهدید نمی‌کند. با این‌حال، آن دسته پوش‌های موبایل که دارای مغناطیس هستند، می‌توانند تا حدودی خطرناک باشند. به خاطر داشته باشید که برخی از تلفن‌های همراه از قبیل مدل‌های جدید آیفون، دارای حلقه‌ی مغناطیسی بزرگی به نام Magsafe هستند که امکان تعامل آن با وسایل مغناطیسی دیگر، وجود دارد.

گوشی‌های همراه، ممکن است به منظور کارکردهای مختلف ، از قطعات مغناطیسی بسیار کوچک در خود استفاده نمایند. برای مثال در لنز‌های دوربین گوشی شما، آهن‌ربای کوچکی به منظور حفظ ثبات تصویر در هنگام عکاسی، تعبیه شده است. در صورتی که پوش گوشی شما دارای آهن‌ربا باشد و این قطعه مغناطیسی، در تماس نزدیک با آهن‌ربای موجود در دوربین قرار گیرد، ممکن است کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط تلفن همراه‌تان، تا حدودی کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر، ممکن است شما اقدام به خرید یک لنز مغناطیسی سوم شخص برای گوشی خود نمایید. این وسیله، روی لنز اصلی گوشی شما قرار می‌گیرد و ممکن است بعد از نصب آن، متوجه شوید که کیفیت فوکوس خودکار (Autofocus) و ثبات عکس‌های‌تان، نسبت به گذشته کاهش یافته است.

چنین مشکلی ممکن است در صورت نزدیک بودن بیش از حد وسایل مغناطیسی به حس‌گرهای داخلی گوشی شما نیز رخ دهد‌. در این صورت، در هنگام استفاده از برنامه‌های جهت‌یاب، ممکن است به سبب وقوع برخی بی‌نظمی‌ها، با مشکلات متعددی مواجه شوید.

به خاطر داشته باشید که این وقایع، به راحتی با دور کردن مغناطیس از گوشی‌تان یا تغییر محل آن در موقعیتی مناسب‌، به طوری که حس‌گر از قوی‌ترین ساحه‌ی مغناطیس فاصله‌ی کافی داشته باشد، برطرف خواهند شد. اگر می‌خواهید از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید، از وسایل جانبی استانداردی که به صورت رسمی توسط تولید‌کننده‌ی گوشی‌تان عرضه شده‌ و یا مورد تایید قرار گرفته‌اند، استفاده نمایید.

در این صورت، می‌توانید اطمینان داشته باشید که میزان قدرت مغناطیس موجود در این ابزار جانبی به گونه‌ای تعدیل شده‌اند که هیچ خطری را متوجه تلفن همراه شما نکنند.

به خاطر داشته باشید که نکاتی که پیرامون تاثیر آهن‌ربا بر کامپیوترتان ذکر نمودیم، در مورد تلفن همراه‌تان نیز صادق هستند. پس بهتر است تا از قرار دادن گوشی خود در تماس نزدیک با وسایل مغناطیسی نیرومند، پرهیز نمایید.با وجود این‌که در گوشی موبایل شما یک هارد درایو‌ کوچک که بی‌دغدغه آن را حذف کنید وجود ندارد، باید احتمال ایجاد اشکال در اطلاعات موجود در گوشی خود توسط مغناطیس را کاهش دهید؛ حتی اگر امکان وقوع این‌ پیشامد بسیار پایین باشد.

در پایان باید گفت که وسایل الکترونیکی خود از قبیل لپ‌تاپ، موبایل و تبلت را از دستگاه‌هایی که از ابزار مغناطیسی نیرومند استفاده می‌کنند، دور نگه دارید؛ در این صورت، به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ‌ مشکلی برای آن‌ها رخ نخواهد داد.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *