فروشگاه های مجازی، فرصت و تهدید
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ ۷۳۰
فروشگاه های مجازی، فرصت و تهدید

مشتریان پس از انتخاب محصول، آن را در سبد خرید مجازی خود قرار می دهند که در حال حاضر سایت های فروش مجازی، سبد خرید را حتی تا مراجعه بعدی محفوظ نگه می دارند و افراد با نام کاربری و رمز عبورخود مجددا مراجعه و سبد خرید خود را تکمیل می کنند.

فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه مجازی به فروشگاهی اطلاق می شود که تعدادی محصول را روی وب سایت خود که به نوعی همانند ویترین مغازه است، قرار می دهد و مشتریان می توانند از این ویترین انتخاب و سپس خرید انجام دهند.
تجارت الکترونیک که هم اکنون سالانه بیش از 500 میلیارد دلار گردش مالی جهانی در آن صورت می گیرد، در سال 1979 توسط مایکل آلدریچ در انگلستان ابداع شد و به دلیل داشتن امتیازاتی مثل سرعت، دقت و امنیت، از مشتری مداری بسیار زیادی برخوردار است. به طوری که هم اکنون در کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم، اغلب مشتریان تمایل به خرید های اینترنتی دارند.
 
مشتریان پس از انتخاب محصول، آن را در سبد خرید مجازی خود قرار می دهند که در حال حاضر سایت های فروش مجازی، سبد خرید را حتی تا مراجعه بعدی محفوظ نگه می دارند و افراد با نام کاربری و رمز عبورخود مجددا مراجعه و سبد خرید خود را تکمیل می کنند. 
نحوه پرداخت وجه و ارسال محصول را مدیر سایت تعیین می کند که به چند صورت است:
1- تحویل در محل توسط پیک: پس از تکمیل سبد خرید، فروشنده محصول را با پیک به درب منزل افراد می فرستند و خریدار به دو صورت هزینه را می پردازد:
الف) هزینه را درب منزل پرداخت و کالا را دریافت می کند.
ب) از قبل پول را در سایت به صورت الکترونیکی پرداخت و محصول را درب منزل تحویل می گیرد.
2- ارسال پستی: خریدار هنگام خرید، پول را در فروشگاه مجازی پرداخت و پس از چند روز کالا توسط پست درب منزل نحویل داده می شود.
3- مراجعه مستقیم خریدار به فروشنده: برخی فروشگاه های مجازی و اینترنتی دارای دفتری حقیقی نیز هستند و آدرس آن را جهت مراجعه حضوری مشتریان در وب سایت قرار می دهند. در صورتی که خریدار مایل باشد می تواند به دفتر فروشنده مراجعه و کالا را تحویل بگیرد.
 
از مزایای فروشگاه های اینترنتی برای خریداران و فروشندگان این است که خریدار با صرف هزینه کمتر و وقت کمتری می تواند خرید انجام دهد. همچنین فروشنده می تواند از قدرت تبلیغات بالاتر و قدرت فروش بالاتر و کسب مشتریان بیشتر با صرف هزینه کمتر بهره ببرد. اما مشکل زمانی است که برخی افراد سود جو و کلاهبردار قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را داشته باشند نه برای کسب و کار بلکه برای کلاهبرداری و سوء استفاده. در این حال کار برای مشتریان و فروشنده های مجازی سخت می شود که چگونه به فعالیت قانونی خود بپردازند. 
 
نکاتی برای خریداران از فروشگاه های اینترنتی
  • از فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیک که مورد تایید مرکز توسعه و تجارت الکترونیک هستند خرید نمایید.
  • همواره برای خرید محصول از چند فروشگاه اینترنتی استعلام قیمت بگیرید و قیمت ها را مقایسه کنید تا بهترین خرید را داشته باشید. 
  • هیچ گاه برای ثبت نام و ورود، هویت واقعی خود را وارد نکنید و از اسامی متفرقه استفاده نمایید.
  • هیچ گاه از ایمیل کاری و اصلی خود برای عضویت استفاده نکنید. 
  • در صورتی که کالایی با قیمتی غیر قابل باور ارزان تر از قیمت اصلی به فروش می رسد به آن شک کنید.
  • هرگز به تبلیغات تورهای مسافرتی بسیار ارزان قیمت که در سایت ها مشاهده می کنید اطمینان نکنید و قبل از دریافت بلیط، هزینه ای پرداخت ننمایید و حتی الامکان به صورت حضوری این کار را انجام دهید.
  • هرگز به شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای که خدمات بسیار ویژه و ارزان انجام می دهند، اعتماد نکنید و حتما پس از بررسی به دفاتر آنها مراجعه نمایید و مجوز آنها را بررسی کنید.
  • حتی الامکان از فروشگاه هایی خرید نمایید که معتبر هستند و یا اینکه امکان پرداخت وجه را در هنگام تحویل محصول، ارائه می دهند.
  • اگر چه ثبت قانونی شدن دلیل بر قانونی عمل کردن نیست، سعی کنید از فروشگاه هایی که آدرس و تلفن خود و همچنین شماره ثبت خود را روی سایت قرار می دهند، استفاده کنید.